27.5 C
Craiova
marți, 4 iunie, 2024
Știri de ultima orăMagazinPicătura de cunoaştere

Picătura de cunoaştere

Siesta şi canicula

Vara s-a instalat şi în Japonia, iar în acest an aduce cu ea şi necesitatea aşa-numitelor „setsuden“ sau economisiri de energie, informează cotidianul italian La Stampa. Având în vedere că centrala de la Fukushima este încă scoasă din funcţiune după cutremurul şi tsunamiul din 11 martie, întreaga regiune Kanto, zona nord-estică, unde se află şi capitala Tokyo, se confruntă cu grave probleme cu energia şi toată lumea caută idei şi strategii pentru a consuma cât mai puţini kilowaţi posibil, pentru că, în cazul în care vor depăşi anumite limite, vor fi necesare întreruperi la ore fixe ale furnizării de energie. Astfel, tot mai mulţi japonezi au recurs la întrerupătoare speciale care opresc alimentarea cu energie a aparatele electrocasnice când acestea nu sunt în funcţiune sau iluminatul a fost redus în magazine şi pe străzi. În general, cuvântul de ordine este moderaţia. Cum era şi normal, aerul condiţionat este unul dintre primele luxuri puse în discuţie, în ciuda temperaturilor ridicate din timpul verii. Însă, recomandările făcute pentru a-i menţine pe niponi „răcoriţi“ fără ajutorul aerului condiţionat stârnesc râsul chiar şi în această perioadă mai dificilă. Obiectivul este acela de a menţine termostatele la 28 de grade Celsius, altfel spus, de a reuşi să nu le pornească pentru cât mai multe zile posibil.

Reguli şi restricţii

Pentru angajaţi, de mai multe săptămâni a fost stabilit un nou cod vestimentar, numit „Super Cool Biz“, care ar trebui să le permită să se simtă confortabil în ciuda caniculei: astfel, bărbaţii vor renunţa la sacou, cămaşă, cravată şi pantaloni şi vor putea să vină la serviciu în tricou, pantaloni lejeri, sandale sau chiar şi cu o cămaşă hawaiană, dacă în acest fel se simt mai bine. Există însă şi restricţii, astfel că şlapii şi bermudele nu sunt permise la birou. În Tokyo şi în multe alte oraşe care se resimt din cauza crizei de energie, angajaţii trebuie să vină la serviciu cu o oră mai devreme, când temperaturile sunt mai scăzute, iar odată intraţi în clădire, trebuie să urce pe scări, pentru că aproape toate lifturile sunt scoase din funcţiune. Ferestrele birourilor sunt lăsate larg deschise. Campania „Super Cool Biz“ este cosponsorizată de firma de textile Uniqlo, care, de altfel, speră că noul cod vestimentar va avea influenţe pozitive asupra vânzărilor, având în vedere că, pentru a-şi pune la punct garderoba, angajaţii va trebui să scoată din buzunar aproximativ 200 de euro. În plus, mai multe companii feroviare urbane au decis să economisească energie oprind aerul condiţionat în vagoane între orele 13.00 şi 15.00, ore călduroase, dar cu trafic scăzut, şi vor deschide geamurile. În alte oraşe, precum Gifu, autorităţile locale au decis să impună sieste la ora prânzului pentru toată lumea, ajungând la concluzia că orele cele mai călduroase sunt mai suportabile dacă fiecare angajat stă acasă, combătând somnolenţa provocată de căldură cu un pui de somn. Ideea a fost botezată „Siesta Holiday“, iar autorităţile speră ca în acest fel să reducă rapid consumul de energie cu 11%. Singura neplăcere este faptul că orele dedicate siestei vor fi scăzute din zilele de concediu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS